Stage Nieuw Zeeland - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Martijn Smits - WaarBenJij.nu Stage Nieuw Zeeland - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Martijn Smits - WaarBenJij.nu

Stage Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Martijn

27 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Hoi allemaal,

Het is al weer ruim twee weken geleden dat het grote avontuur voor mij is begonnen, de stage in Nieuw Zeeland. De avond voor vertrek moesten de spullen even gepakt worden en stond ook in het teken van afscheid nemen. Op 9 januari werd ik naar Schiphol gebracht door papa, mama en Ellen voor een 36 uur durende reis die mij via Parijs en Guangzhou naar Auckland zou brengen. De reis is volgens planning verlopen en de wachttijden in Parijs en Guangzhou vielen alles mee. Enige minpunt van de hele reis was een Fransoos die naast mij mocht zitten van Guangzhou naar Auckland en net die Fransoos vertoonde nogal veel trekjes van Gilles de la tourette.. Kortom, heel irritant om 13 uur naast je te hebben zitten.

Na aankomst in Auckland werd ik opgehaald door een shuttle bus die me naar de familie Bouma in Hamilton heeft gebracht. Bij aankomst kreeg ik direct een paar goede bakken koffie die mij de rest van de dag op de been hebben gehouden. Op de eerste dag hebben we meteen een ritje gemaakt door de stad en de omgeving waarna ik 's avonds maar op tijd het bed ben ingedoken, want de volgende dag begon de stage al.

De eerste dag werd ik opgehaald door Esther die mij bij LIC (Livestock Improvement Corporation) een rondleiding heeft gegeven en me bij enkele medewerkers heeft geintroduceerd. Het bleek dat mijn naam nogal moeilijk was uit te spreken, het werd meestal Martien of Martain of ze keken me heel vragend aan. Maar de eerste de beste vond al meteen dat ik op Marty McFly leek dus leek Marty haar wel toepasselijk. Toen mijn begeleider uiteindelijk arriveerde bestond de rest van de dag vooral uit handjes schudden en inlezen in het onderwerp.

Dan even over mijn stage bij LIC. LIC is zegmaar de Nieuw Zeelandse variant van CRV, gericht op fokkerij in de rundveehouderij. Nu gaat mijn stage vooral niet over fokkerij, maar is die meer gericht op koe gezondheid. Ik ga hier namelijk onderzoek doen naar wat de relatie is tussen ziekten bij koeien (vooral mastitis en klauwproblemen) en melkdata, koe activiteit en penstemperatuur met het uiteindelijke doel om te kijken of je een ziekte bij een koe kunt voorspellen aan de hand van deze 3 parameters. Hiervoor krijg ik een aantal datasets ter beschikking waar ik mee mag gaan stoeien. Verder mag ik geregeld helpen met verschillende testen uitvoeren op hun eigen onderzoeksbedrijf "Innovation Farm", mag ik mee het lab in voor wat analyses en mag ik met mensen van de buitendienst mee de boer op om zo alle facetten van het bedrijf te leren kennen. Ohja, en na een gesprek met de directeur mag ik ook nog een paar weken vakantie opnemen, want zoals hij het zegt: het land verkennen is minstens zo'n belangrijke ervaring als de stage zelf. Heel vervelend natuurlijk.

De eerste twee weken kreeg ik een poolcar ter beschikking. Na de eerste dag werd ik meteen het diepe ingegooid om de weg terug naar huis te vinden en ook nog eens links proberen te rijden.. Omdat ik geen vrouw ben en dus niet kan multitasken duurde deze reis geen 15 minuten, maar heb ik er uiteindelijk 45 minuten over gedaan na de halve stad te hebben afgereden... Daarom leek het mij wel verstandig om tijdens het eerste weekend Hamilton te gaan verkennen, zodat ik beter kon inschatten waar ik me ergens bevind in deze stad. Zo ben ik bijvoorbeeld bij Rotorua Lake en de Waikato river beland, deze behoren tot de hotspots van Hamilton. Bij de familie Bouma heb ik daarnaast de beschikking over een zwembad in de achtertuin en wat was ik uiteraard weer vergeten in te pakken... juist! Een zwembroek heb ik toen dus ook maar aangeschaft.

Het tweede weekend ben ik naar New Plymouth afgereisd waar de familie Aan de Brugh, een dairy farmer uit Belfeld die geemigreerd is naar Nieuw Zeeland, een bedrijf runt met 300 koeien. Hier heb ik afgelopen weekend mogen helpen met melken en hooien. 5 jaar geleden hebben ze een volledige nieuwe koppel koeien gekocht met vooral Jersey bloed. De koeien worden in twee groepen gehouden, een groep vaarzen en een groep oudere kalfskoeien. Nu de droogte is ingeslagen in Nieuw Zeeland hebben ze besloten om de vaarzen maar een keer per dag te melken. Dit om de vaarzen te sparen en goed in conditie te kunnen houden. Daarnaast hebben we een tour gemaakt over het bedrijf met de bike, waarbij ik er al vanuit ging dat we een rondje gingen maken met de fiets, maar met een bike bedoelen ze hier een quad. Dat klonk me al een stuk beter in de oren! Het was een hele mooie ervaring om in dit prachtige landschap het boerenleven mee te mogen maken. De rest van de tijd hebben we een Tikitour gemaakt waarbij ze mij de omgeving van New Plymouth lieten zien met onder andere de Taranaki Mountain, Lake Mangamahoe and the black beach.

Foto's zijn te vinden op facebook voor de liefhebbers!

Groeten Martijn

  • 27 Januari 2015 - 10:13

    Fieke:

    Hoi Martijn,

    Volgens mij heb je het goed naar je zin in Nieuw Zeeland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Plymouth

Stage

stage in nieuw zeeland

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2015

De laatste dagen!

08 April 2015

Rondreis zuidereiland!

03 Maart 2015

Almost halfway!

27 Januari 2015

Stage Nieuw Zeeland
Martijn

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 2568

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 10 Mei 2015

Stage

Landen bezocht: