Rondreis zuidereiland! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Martijn Smits - WaarBenJij.nu Rondreis zuidereiland! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Martijn Smits - WaarBenJij.nu

Rondreis zuidereiland!

Blijf op de hoogte en volg Martijn

08 April 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallootjes!

Mooi om te zien dat de vorige 2 blogs goed zijn gelezen. Tijd om daar eens een derde aan toe te voegen over de belevenissen van mijn derde maand. Afgelopen maand stond voornamelijk in het teken van rondreizen over het zuidereiland, dus daar zal ik maar mee beginnen.

11 maart ben ik vertrokken met het vliegtuig naar Christchurch, waarna op 12 maart de rondreis begon. De tour ging van Christchurch richting noord via de oostkust en daarna via de westkust terug naar het zuiden tot aan Queenstown (halverwege het zuidereiland) en weer terug naar Christchurch. De eerste dag ben ik naar Kaikoura gereisd aan de Oostkust. De weg ernaartoe was langs de kust en is een prachtige slingerweg met uitzicht over de zee en is een echte wijnstreek! Daar heb ik de middag besteed aan Whale watching, waar ik 2 enorme walvissen heb gezien en als verrassing kwamen er ook nog eens een stuk of 30 dolfijnen voor de boot langs zwemmen en springen.

De dag erna zijn we doorgereden naar Kaiteriteri, dat is zegmaar een beetje de noord-west kust van het zuidereiland. Het was duidelijk waarom ze het daar de golden beach noemen, het zand daar leek echt net goud! In de ochtend daarna ben ik gaan kanoën over de Abel Tasman, prachtig gebied om te kanoen langs de golden beach met superhelder water en mooie uitkijk over het hele gebied. In de middag zijn we met de bus doorgereden naar Westport, daar zijn we 's avonds met twee vollen bussen naar het strand gereden en hebben we daar een kampvuur gemaakt. Iedereen had zijn eigen bier meegenomen, dus dat was voor mij de ideale mogelijkheid om nieuwe mensen te leren kennen.

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken en hebben we een paar stops gemaakt voor een ochtendwandeling en een duik bij de Nelson lakes, ongelooflijk hoe mooi het gebied daar is! In de avond hadden we een themafeestje in een Kiwikroeg met als thema ' Bad Taste'. Daarvoor stopten we bij een goedkope kledingzaak in Greymouth om te shoppen. Na een paar flessen wijn en wat pints kon het feestje beginnen en is het een mooie avond geworden, waarna sommige mensen de volgende dag alle moeite hadden om hun maaginhoud binnen te houden.
Met flink wat hangovers zijn we doorgereden naar Franz Joseph, bekend om de beroemde Franz Joseph Glaciers. Daar ben ik twee dagen gebleven om een beetje de bergen in te gaan en van het schitterende uitzicht te genieten. Het waren geen standaard looppaden, het was af en toe echt klimmen en klauteren om de weg te vervolgen. Op het einde van het pad zag je dat het echt de moeite waard was om spierpijn op te lopen. Bij een van de tochten liep je door een regenwoud en had je uitzicht op kale rotsen, gletsjers en watervallen. Heel apart om dat in een blik te kunnen zien! Een van de avonden was het ook St. Patricksday, wat hier redelijk goed gevierd wordt, dus de laatste avond hebben we er een mooi feestje van gemaakt!
Vervolgens zijn we naar Wanaka gegaan, op de weg daarheen hebben we afscheid genomen van het regenwoud en kwamen we in een meer kaal rotsachtig gebied met hogere bergen en blauwere meren. Achteraf had ik er graag een dag langer gespendeerd. Hier heb ik alleen een stadswandeling gemaakt en beetje de bergen ingegaan om een mooi uitzicht over de stad te krijgen.
Op donderdag zijn we naar Queenstown gegaan. Queenstown is het partycentrum van Nieuw-Zeeland waar je echt duizenden dollars aan activiteiten kunt spenderen. Op donderdagmiddag hebben we met een paar man een berg beklommen die je een mooi uitzicht geeft over Quenstown en de omgeving met meren en bergen eromheen. 'S avonds hadden we een bbq met aansluitend een kroegentocht. Dit doen ze altijd omdat dit een beetje het punt is dat de groep opsplitst. De buschauffeurs hebben we die avond eens goed zatgevoerd met jägerbombs, whisky's en wodka's. Ik hoop alleen dat onze buschauffeur 's morgens pas wakker werd nadat de meid bij hem vertrokken was...

Vrijdag ben ik met een aparte busreis naar de Milford Sound geweest, dit is een van de 8 wereldwonderen. En ik snap nu wel waarom. Het is denk ik het beste te vergelijken met de fjorden in Noorwegen, maar dan nog hoger, met best veel groen eromheen, superblauw water en normaal gesproken duizenden watervallen. Wij waren er op een droge dag, dus we hebben niet zoveel watervallen gezien, maar als die er waren geweest was het helemaal een prachtig gebied geweest. Die avond kwam Auke naar Queenstown, die had 3 dagen vrij, dus toen moesten we even een paar avonden goed feesten! Vrijdag was het niet zo druk, dus hebben we ons zelf maar goed vermaakt door naar Engelse schaarsgeklede en volgeplamuurde dames te kijken! Op zaterdag heb ik de bungyjump gedaan vanaf de Kawarau bridge en 's middags zijn we in de Shot Over Jet boot gegaan die tussen de canyons crosst op een snelheid van 80 km/h. Dat was echt fantastisch, op 30 cm van de kant scheurde en draaide die overal langs, echt kicken om mee te maken. De zaterdagavond stappen was ook de mooiste avond. De hele stad liep vol en elke kroeg was goedgevuld. Het was dus de hoogste tijd voor teapots en flink wat pints en shotjes!
Zondag was daarna een uitbrakdag, hebben we en potje minigolf gespeeld, een paar luge rides gemaakt en 's avonds de Icebar van Queenstown ingegaan en nog een laatste avond op stap geweest.
Maandag ben ik met Auke naar de boerderij gegaan waar hij werkt en zijn we best veel gestopt tussendoor om van het uitzicht te genieten. Veel blauwe meren, Mount Cook bekeken (hoogste berg van NZ) en de Mount John. De dagen erna ben ik met de auto op pad gegaan, waar ik de Mount Cook opgegaan ben voor een paar goeie wandelingen en heb ik een dag een rondreis gemaakt over de hele agrarische regio daar. In dit gebied hebben ze gigantische irrigatie installaties en grote boerderijen op het vlakke land daar. Het is daar ook de op een na grootste dairy regio van NZ. Ook heb ik een dag meegeholpen op een sheep&beef farm, echt een heel andere tak van sport. Omdat het nu eindelijk weer geregend had in die regio, konden ze nu weer voor het eerst irrigeren sinds eind januari. Op 390 ha hield hij begin dit seizoen 3200 schapen en 100 stuks vleesvee. Door de droogte had hij al 1000 ooien moeten verkopen om voldoende gras over te houden en het gras gelegenheid te geven om te herstellen voor volgend seizoen. Het schijnt de ergste droogte in 30 jaar te zijn in die regio.
Vrijdag ben ik met Auke naar de agricultural field days geweest voor het zuidereiland, echt een beurs voor techneuten. 80% is machines en 20% voor koeien en schapen, maar echte innovaties ben ik er niet tegengekomen. Het schijnt dat de field days in Hamilton in juni nog stukken groter is dan deze beurs, maar dat moet ik helaas missen.
Op zaterdag zou ik terugvliegen, maar de vlucht was geannuleerd. Dat betekende een extra dag in Christchurch en dus ben ik het centrum ingegaan om te kijken wat de aardbeving 4 jaar terug voor schade had ingericht. Die schade is echt gigantisch, ongelooflijk wat een bouwval het hele centrum nog steeds is.
Ze hebben nu een winkelcentrum opgezet dat bestaat uit containers, maar heel tof aangekleed van binnen dat je niet eens meer herkend dat het een container is. Daarom ben ik ook gaan kijken in Quake city, om te zien hoe de stad er voorheen uitzag.

Afgelopen weekend ben ik tenslotte nog met Aniek en haar huisgenoten naar de Coromandel gegaan. Daar hebben we de Mount Manganui beklommen waar we een mooi uitzicht kregen over Tauranga. Een bezoek aan Hot Water Beach mocht niet ontbreken natuurlijk, maar het leek wel Scheveningen op de eerste zonnige dag in Nederland, zo druk was. Het was grappig om te zien dat iedereen met een schep aan kwam zetten om een kuil te graven, zodat het hete water omhoog komt. De drukte was niet zo aan ons besteed waarna we een ander strand hebben opgezocht en nog de Cathedral Cove hebben bezocht. Op zaterdag bleven we overnachten in Mahamudra Centre, helemaal ingericht voor meditaties en waar het met Pasen 6 dagen aaneen stil moest zijn, een hele aparte ervaring. Hier had ik wel de beste nachtrust, aangezien de overige 2 nachten kamperen was en mijn luchtbed me tot 2 keer toe halverwege de nacht in de steek had gelaten..

Inmiddels heb ik de stage weer hervat en ben ik bezig met de laatste analyses en statistiek. Daar kan ik eigenlijk weinig nieuws over vertellen, dus dat komt de volgende keer weer ;)

Ik kan nog veel meer over de rondreis vertellen, maar deze samenvatting is al behoorlijk lang. Als je meer wil weten, dan hoor ik het wel ;)

Groeten Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Stage

stage in nieuw zeeland

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2015

De laatste dagen!

08 April 2015

Rondreis zuidereiland!

03 Maart 2015

Almost halfway!

27 Januari 2015

Stage Nieuw Zeeland
Martijn

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 2564

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 10 Mei 2015

Stage

Landen bezocht: