Almost halfway! - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Martijn Smits - WaarBenJij.nu Almost halfway! - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Martijn Smits - WaarBenJij.nu

Almost halfway!

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Jow mensen,

Na ruim een maand is het volgens mij weer tijd om een keer een update de deur uit te doen. Sinds vorige keer is er een hoop gebeurd. De cricket gekte is hier losgebarsten sinds het WK vorige maand is begonnen in Nieuw Zeeland en Australie.
Ieder weekend ben ik nog op pad geweest om het land te verkennen. En bij LIC vordert de opdracht ook meer en meer. Maar dat mag ook wel, want de stage is al over de helft!

Zo ben ik het laatste weekend van januari naar Taupo afgereisd. Op vrijdagavond kwamen Ellen en Auke eerst langs in Hamilton, zij waren toentertijd een rondreis aan het doen op het Noordereiland en waren toevallig in de buurt. Na een avondje ouderwets bier drinken op zijn Wagenings, ben ik zaterdag naar Taupo gegaan en heb ik onder andere de Hukafalls bezocht. Deze staat bekend om de grootste waterstroom in Nieuw Zeeland, namelijk 200.000 liter per seconde. Na een avondje stappen (lees: sportsbar met welgeteld 15 mensen met een gemiddelde leeftijd van 65+) ben ik de zondag naar het Wai-O-Tapu park gegaan. Dit is een thermisch gebied en ligt vol met ingezakte kraters, kokende poelen van modder en stoomwolken; allemaal het resultaat van vulkanische activiteit.

Het weekend erna ben ik met Jeroen afgereisd naar Northland, het noordelijkste deel van het Noordereiland. Daar hebben we vooral veel rond gereden en hebben we de dikste en grootste Kauri boom gezien. Het spectaculairste was toch wel Cape Reinga, het noordelijkste punt van het noordereiland waar de Tasman Sea en de Pacific Ocean in elkaar overgaan en je een prachtig uitzicht hebt. Een poging sandboarden vanaf de duinen mocht natuurlijk niet ontbreken. Dit was alleen niet zo aan mij besteed, het sandboard kwam namelijk niet gelijk met mij op de plek van bestemming aan.. Als laatste hebben we een bezoek gebracht aan goat island, waar ik een poging tot snorkelen heb gedaan. Maar net als het sandboarden bleekk ik daar toch ook niet bepaald talent voor te hebben.

Rodeo bestaat ook in Nieuw Zeeland, dus daar moest ik ook een kijkje gaan nemen. Dus ben ik met Esther naar de dichtstbijzijnde show geweest en dat waren toevallig de national finals. Super om mee te maken, en voor de dierenvrienden onder ons: de dieren werden goed behandeld! Vooral het laatste onderdeel, Bull riding was echt genieten!
Geloof het of niet, maar hier zitten behoorlijk wat Friezen van oorsprong, en net nu ik hier ben was de jaarlijkse Friese dag bij ons in de tuin. Daar zat ik dus mooi mee opgescheept.. Maar het was een hele gezellige en leerzame middag. Er waren wel wat opvallende dingen, Friezen in Nieuw Zeeland zijn namelijk toch niet zo trots op Friesland als gedacht, het volkslied wordt namelijk maar half gezongen en ze zijn Friesland ontvlucht omdat ze het daar te druk vonden en niet vooruit konden.

Afgelopen weekend ben ik op vrijdag naar de young farmers club geweest waar ze een raftwedstrijd hielden met zelfgemaakte rafts. De rafts waren vooral gemaakt van plastic tonnen, pallets, pvc buizen en natuurlijk ducttape. Het belangrijkste van de avond was natuurlijk barbecueën en bier drinken wat dan ook goed is gelukt. Zaterdag ben ik een dag gaan helpen bij een Nederlandse geitenhouder hier. Hij is een echte fokkerijliefhebber, wat duidelijk was te zien! Het was ook interessant om de verschillen met het Nederlandse system te zien. Op zondag heb ik de Tangariro Alpine Crossing gedaan in National Park. Dit is een van de must do’s in Nieuw Zeeland, dus dat kon ik niet aan mij voorbij laten gaan. Het was een hele mooie hike tocht van bijna 20 km met heel veel steile hellingen en afdalingen. Hier was de vulkanische activiteit ook goed te zien tijdens de hele tocht. De crossing zal ik de komende dagen ook nog wel even blijven voelen...

Maar de meeste tijd ben ik natuurlijk bezig met mijn stage opdracht. De opdracht is inmiddels ietwat ingeperkt, omdat het anders niet in de tijd past. Ik kijk nu naar mastitis en klauwproblemen in relatie tot melkdata en koe activiteit. Deze week ben ik met de echte analyse begonnen, dus volgende keer heb ik hopelijk de eerste resultaten hiervan. Naast kantoorwerk prober ik zoveel als mogelijk bedrijven te bezoeken of te helpen in het lab. Zo ben ik bijvoorbeeld ook bij het bedrijf van mijn begeleidster geweest, heb ik mogen helpen melkmonsteren en heb ik meegeholpen met drachtigheids- en mastitis onderzoek op verschillende bedrijven.
Deze week begint een groot herd testing onderzoek. Aangezien ik hier graag mee wilde helpen, heb ik besloten om mijn vakantie een week uit te stellen. Nu ga ik op 11 maart naar het zuidereiland voor een rondreis van 2,5 week. Maar daar zal ik de volgende keer meer over vertellen!

Ik zal een paar foto's op facebook plaatsen voor de geinteresseerden.

Groeten!

  • 03 Maart 2015 - 22:03

    Fieke Schatorje:

    Leuk reisverslag! Nog een leuke tijd daar. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamilton

Stage

stage in nieuw zeeland

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2015

De laatste dagen!

08 April 2015

Rondreis zuidereiland!

03 Maart 2015

Almost halfway!

27 Januari 2015

Stage Nieuw Zeeland
Martijn

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 2565

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 10 Mei 2015

Stage

Landen bezocht: